Tuesday, August 24, 2010

kadar zakat fitrah diseluruh malaysia 2010


alhamdulillah..balik kampung minggu lepas aku dah selamat menunaikan zakat fitrah..awal sangat ke?xla kan..bila melambatkan pulak nanti terlupa..mati woo..korang macamane?dah tunaikan zakat fitrah..?kat sini aku ada share pasal pengertian zakat fitrah dan kadar pembayaran zakat fitrah bagi seluruh malaysia bagi tahun 2010..

ZAKAT FITRAH

PENGERTIAN ZAKAT FITRAH

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.



SYARAT WAJIB ZAKAT

Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:

Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.



Negeri

Kadar Zakat Fitrah 2010 (RM)

Perlis

6.00

Kedah

7.00

Pulau Pinang

7.00

Perak

7.00

Selangor

7.00

Negeri Sembilan

6.50

Melaka

6.50

Johor

5.00 / 7.50 *

Pahang

7.00

Terengganu

5.00 / 7.00 / 8.00*

Kelantan

7.00

Sarawak

5.20

Sabah

6.80

Wilayah Persekutuan

7.00

2 comments:

ohoeya858.blogspot.com said...

Salam. Hi Sukur. Sihat ye.. Dpt plk awk list up kn.. Membantu tu.. Kita pn Ahad lps byr zakat.. RM7.50 thn ni.. Ye la kn kita org Johor.. Jemput dtg Johor beraya Sukur.. Macam2 adaaaaaa..

zool said...

bayo zakat kat mana bro?? melaka ke key el?