Thursday, November 26, 2009

PERKARA YANG TIDAK PATUT DILAKUKAN KETIKA TIDUR


Jangan tidur bersama jam tangan.

Jam tangan boleh mengeluarkan radioaktif. Walaupun jumlahnya tidak banyak, sedikit sebanyak ia boleh mengganggu kesihatan anda.



Jangan tidur dengan telefon bimbit.

Meletakkan telefon bimbit bersebelahan anda ketika tidur adalah tidak digalakkan. Walaupun ada diantara kita menggunakannya sebagai alat penggera. Para saintis telah membuktikan bahawa alatan elektrik dan elektronik termasuk telefon bimbit akan mengeluarkan sejenis gelombang yang tidak elok untuk kesihatan.

Jangan tidur dengan mekap yang masih melekat.

Jika anda biasa tidur tanpa mencuci solekan muka atau dimana-mana tempat di bahagian kulit, ia boleh mengakibatkan masalah kulit untuk jangka masa panjang. Solekan yang tidak dicuci boleh menghalang kulit daripada bernafas dan mendapat pengaliran udara yang sepatutnya. Anda juga akan mengambil masa yang lama untuk mendapatkan tidur yang lena.



Jangan tidur dengan coli

Bagi perempuan pula, anda tidak digalakkan tidur dengan memakai bra kerana ia dikhuatiri menyebabkan barah payudara melalui kajian yang dijalankan oleh saintis Amerika. Memakai bra melebihi 12 jam adalah berisiko.


melalui sumber: yang boleh dipercayai :-) "pakteh

Thursday, November 19, 2009

BERGADUH DAN BERBAIK SEMULA FITRAH MANUSIA



Biasanya, setelah pasangan bergaduh dan bertengkar, mereka mahu berdamai. Kalau boleh, mereka mahu supaya pergaduhan itu adalah yang terakhir. Jadi mereka inginkan perdamaian yang kekal. Tetapi biasanya, apa yang berlaku ialah sebaliknya. Perdamaian itu bersifat sementara. Esok lusa mereka bergaduh lagi.



Antara faktor yang menyebabkan pasangan bergaduh dari masa ke masa ialah kerena mereka tidak menggunakan teknik-teknik yang betul untuk berdamai. Pakar-pakar komunikasi interpersonal memberi panduan bagaimana cara untuk mencapai perdamaian yang tahan lama.



1-Jangan merajuk


2-Jangan menghukum


3- Jangan mendusta


4-Jangan mencari salah


5-Berhentikan bahasa negatif


6-Bercakaplah tentang hari ini dan esok


7-Senyum semula


8-Mulakan berdamai


9-Kenal pasti punca masalah


10-Kenal pasti perubahan




"Kebolehan mencari gaduh dan berkonflik dengan pasangan sendiri tidak perlu dipelajari. semua orang memiliki kebolehan itu sebagaimana semua manusia memiliki kebolehan berlari. Walaubagaimanapun hidup dengan perasaan seronok, gembira dan bahagia dengan pasangan mesti dipelajari sebagaimana manusia perlu belajar cara berlari menggunakan teknik-teknik yang betul"

Monday, November 16, 2009

"You Raise Me Up"


"When I am down and, oh my soul, so weary;
When troubles come and my heart burdened be;
Then, I am still and wait here in the silence,
Until you come and sit awhile with me.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up... To more than I can be."

*terima kasih kepada semua yang banyak membantu aku selama ini..xkisah sekecil kecil bantuan..sampai sebesar besar nye..tanpa korg..xthu la aku boleh bertahan sampai keharini atau pun tidak..

Sunday, November 15, 2009

HIDUP INI PILIHAN ATAU PELUANG?


Kehidupan itu adalah sesuatu yang sangat rumit. Dalam kehidupan kita selalu dihadapkan pada pilihan yang kadang bagi kita ragu untuk memilihnya. Bahkan dalam keraguan pun seolah kita tetap dipaksa untuk memilih sehingga apa yang kita lakukan seolah seperti air yang mengalir dan itulah yang membuat kita merasa dipilih. Tetapi bagaimanapun hidup itu adalah bukan hanya sekedar pilihan.

Pernahkan kita merasa bahwa kehidupan adalah suatu peluang untuk mengejar apa yang kita inginkan sehingga kita bukan hanya sekedar mengikuti arus tetapi melawan arus?. Disitulah inti dari kehidupan seberapa beranikah kita melawan arus?. Itulah yang menentukan kualitas hidup kita dengan seperti apakah arus yang kita lawan.

Bila arus yang kita lawan itu menuju ke arah yang lebih baik maka kita akan menjadi orang yang berhasil, tetapi bila arus yang kita lawan itu adalah menentang aturan maka kita akan menjadi orang yang sia-sia. Begitukah?. Hidup itu tujuan, kearah mana hidup itu menuju kita sendirilah yang menentukan. Tetapi ingatlah pula akan campur tangan Allah SWT. Maka kita akan menyadari bahwa berdoa dan berusaha adalah kombinasi yang tepat untuk suatu proses kehidupan. Hidup itu memang pilihan tetapi pilihan kita akan memenentukan peluang yang akan kita raih nantinya.

Jadi berhentilah untuk selalu mengatakan hidup ini adalah dipilih.

MENIKMATI KEINDAHAN SUNGAI..



Apabila teman-teman mencadangkan untuk berkelah di kawasan air terjun, aku cukup teruja kerana terbayangkan air sungai yang sejuk dan jernih untuk dinikmati. Sudah begitu lama tidak mandi sungai. Last masa mandi di Ulu yam. Mula2 plan nak pergi Sungai Tekali. Pastu tukar Sungai Gabai..diorg cakap tinggi pulak..last2 pergi Sungai Congkak..huh!kali ke brapa aku pun dh xigt..byk kali la kiranye..
Sungai Congkak menjadi destinasi kami kerana ianya senang, jadi tidak perlu mengambil masa yang panjang untuk sampai dan kami boleh pergi pada waktu pagi dan balik di waktu petangnya.

Anwar dh amik aku pukul 9am dan kitorg menunggu pembawa makanan iaitu Nurul utk bergerak bersama..memang la sgt lmbt menunggu dia sampai naik down..tapi oleh kerana dia lah satu2nye sumber makanan kami..kami dgn paksa rela nye menunggu dia..haha..

Last2 sampai juga dan mulalah bergerak ke Sg. Congkak..dalam perjalanan saya tgk langit hampir gelap n mcm nak hujan..klau hujan abisla rancangan nak mandi sg ni..

Sampai2 je Sungai Congkak..mmg betul2 hujan..bapak lebat n sedih siut..tapi oleh sbb kepositifan ku berfikir secara KBKK..haha..aku amik tindakan utk menyewa 2 pondok yg berada di tepi jalan sg congkak..gile mahall..2 pondok buruk berharga RM35..byr je la..dh xde pilihan..nasib ko la tuan pondok..amik kesempatan..haha..

pas angkat barang semua dh buat muka kelaparan..Nurul pun apa lagi la..menunjukkan aksi dia dengan mengeluarkan nasi lemak yg tersedia n fyi dia bgn pukul 5.30am semata2 utk masak utk kitorg..giler terharu siut..apalagi..makan!..wachaaaa.....:p

nasi lemak special..siap ade papadom tu..nyum2..

Anwar awal2 dh terjun..xsejuk ke bro?aku mcm dh mati beku ni..huhu..

nampak muka kelaparan...haha

aku gak maintain cool tgu faten isikan makanan dlm pinggan.walaupun dlm perut sebenarnye dh berbunyi..haha



Suasana segar yang dicetuskan oleh alam begitu mengasyikkan ditambah pula dengan makanan lazat yang membuka selera serta deraian tawa rakan-rakan yang hadir bersama; suasana perkelahan di Sungai Congkak cukup perfect! Setelah hampir lima jam kami habiskan di sungai ini, tibalah masa untuk pulang ke rumah. Di dalam perjalanan pulang, hanya pemandu sahaja yang berjaga kerana yang lain semua sudah berdengkur keletihan.hehe..

Tuesday, November 10, 2009

ADAKAH KITA SIBUK ATAU SEKADAR PENYIBUK??


Kepenatan...

Lagi penat..huhu~


Saya sedang menghabiskan bacaan sebuah buku yang bertajuk “Sibuk atau Penyibuk?” tulisan Ahmad Fadzli Yusof, terbitan PTS. Bila difikirkan balik, apabila kita mengatakan kita sibuk, benarkah kita sibuk? Atau kita yang buat-buat sibuk?

Tak ada masa nak jalan-jalan dengan kawan, tak ada masa nak bersosial, tak ada masa dengan keluarga (kononnya sibuk dengan kerja!), tak ada masa nak beristirehat, tak ada masa nak riadah… Sebaliknya, kerja kerja kerja kerja…..

Pengalaman saya di saat awal melakukan perniagaan, soal masa memang tidak terurus. Ini saya tak mahu menafikannya sebab perniagaan bukanlah bidang saya (saya jurusan Sains Komputer). Jadi sebab baru melangkah masuk ke bidang perniagaan, saya start dari zero tanpa ada perancangan dan ilmu yang mencukupi. Saya hanya main buat sahaja. Bila rasa nak buat, saya buat, bila rasa bosan, saya tak buat. Sebabnya, saya tak ada perancangan masa.

Sehinggalah ke hari ini, saya masih sentiasa meng’optimize’kan penggunaan masa saya agar ada masa untuk semua perkara yang diperlukan sebagai seorang manusia. Ada masa untuk ibadat khusus, ada masa untuk beriadah, ada masa nak rehat, ada masa untuk kawan-kawan, ada masa untuk buat research dan yang penting bersama keluarga.

Jadi, jika anda baru memulakan bisnes atau ingin melakukan perniagaan, PASTIKAN anda sudah ada perancangan yang sekurang-kurangnya ada rangka pengurusan masa. Senaraikan apakah perkara-perkara yang perlu dan yang utama untuk dilakukan.

Elakkan menjadi kaki penyibuk iaitu semua benda nak buat. Elakkan juga menjadi seorang yang ada penyakit nak buat semua perkara dalam satu masa. Rancang apa yang nak dibuat di hari esok sebelum tidur agar anda dapat tidur dengan tenang.

Kepada bakal usahawan, jangan jadi macam saya yang bermula tanpa perancangan yang rapi… Mulalah dengan langkah kanan dan persiapan yang mencukupi. Kita adalah usahawan, bukan hanya peniaga. Seorang usahawan, perlu ada perancangan dan strategi yang baik walaupun ’simple’, tetapi ia tetap ampuh.

Jadilah diri sendiri dan utamakan yang utama. Buatlah sesuatu yang perlu sahaja dan usah sibuk dengan perkara yang tak ada kena mengena dengan kita. Lakukan sahaja tanggungjawab yang perlu kita buat dan biarkan perkara lain dilakukan oleh orang lain. Mudah bukan?

Ingat pesan saya: Jika anda menjadi usahawan tanpa ada perancangan yang baik (tak advance pun tak apa, janji clear, ada rangka dan flow), anda pasti akan kelam-kabut, keliru, kerja tak tersusun, tak tahu mana satu yang perlu diutamakan, fokus akan kurang, kerja tak berkualiti, sering terkejar-kejar, dan akhirnya….. Anda akan jadi PENYIBUK.

PS. Jika anda tanya saya, bagaimana cara menguruskan masa untuk anda, jawapannya adalah setiap orang perlu melihat (menilai/mengukur) kepada diri sendiri kerana lain orang, lain yang perlu dilakukan dan lain jalan hidupnya. Saya adalah diri saya, anda adalah anda. Saya ada jalan hidup saya, anda ada jalan hidup anda. Be yourself.

Sunday, November 8, 2009

BILA KASIH DI KHIANATI..


Hati kita akan terguris pedih apabila bertemu dengan insan yang tidak mengenali erti kasih sayang yang murni & sejati. Kepedihan itu pasti akan terus tercalar sekiranya insan yang kita sayang berlaku curang di belakang kita. Apa yang boleh kita lakukan? Kita harus menerimanya segalanya dengan hati terbuka & segala yang tercetus ada hikmah di sebaliknya.

Meskipun kepiluan menerjah diri, kita harus redha & jangan tertekan. Ingat kepada-Nya & memang sukar untuk melupakan sidia yang pernah bertakhta di hati kita. Tapi jika kita yakin dengan langkah kita, ketenagan akan menghampiri & kebahagiaan pasti menjadi hak milik kekal di sanubari.

Bila cinta dikhianati, kita jangan terus menyerah kalah & kuatkan semangat untuk mengharungi liku – liku kehidupan ini. Sekali kecewa, tidak semestinya kita akan kecewa selama – lamanya. Insya'allah jika kita cekal & tabah kita akan mendapat jawapan pasti dimana yang baik & buruk.

Kekecewaan selalu menghampiri diri manusia tidak kiralah gagal dalam percintaan,kehidupan atau apa sekalipun yang penting seseorang itu harus tahu menjaga dirinya & tidak terlalu taksub dengan faktor keadaan.

Kalau putus cinta anggap sahaja sudah tiada jodoh, begitulah juga sebaliknya. Kita harus memikirkan masa depan kita & jagan dek kerana perkara sebegini, kita serik dan terus tertekan. Segala masalah ada jalan penyelesaian. Jika kita bijak, kita akan dapat keputusan muktamad. Berdoalah untuk kebaikkan,jangan dilupakan-Nya kerana Dia yang menentukan segalanya & Dia tahu yang terbaik untuk diri kita. Berfikirlah dengan akal yang waras, jiwa yang tenang & fikiran yang terbuka. Hukum karma itu berlaku..
Yang lebih baik pasti sedang menanti anda.

PALING PENTING JANGAN JADI HAMBA CINTA!!

Wednesday, November 4, 2009

YEAH! ADE MINAT BARU...

sebelum diubah


hAI..sejak pagi td saya dah ade minat yg baru..hehe
saya nak bermain permainan rubic cube..pernah cuba x?
saya pernah main cube ni masa kecik2 dulu..
tp hanya dpt selesaikan satu bahagian je..
tu pun dah separuh mati n pecah kepala..hahaha
bila dpt selesaikan tu rasa ckp bangga giler..hehe
selepas diubah..hebatkan??hehe

tapi harini saya belajar cmne nak selesaikan setiap bahagian yg ade
dengan setiap warna..merah,oren,hijau,biru,kuning,putih..
memang makan masa satu hari satu malam la..tp sgt
menyeronokkan n mencabar..berjalan gak la otak ni..
zal sebagai jurulatih pun pening nak ajar aku..haha
last2 dpt diselesaikan juga.
tula org cakap..usaha tangga kejayaan..
sapa nak belajar dgn saya pasni boleh la..
free je..hehe..

Tuesday, November 3, 2009

ARGHHHH..!!!SAKIT KEPALA KU...


Semua orang pasti mengalami sakit kepala, sama ada lelaki ataupun wanita, kecil mahupun dewasa. Bagaimanapun kita selalu memandang ringan sakit kepala dan tanpa disedari penyakit ini boleh mendedahkan seseorang kepada kematian.
Migrain, sakit kepala paling kerap dialami seseorang. Antara simptom migrain ialah sakit kepala yang berdenyut-denyut, muntah-muntah dan pitam. Bagaimanapun, migrain tidak mendedahkan seseorang kepada maut kerana keadaan yang dialami masih mampu dirawat dengan sempurna dan boleh dielakkan. Faktor keturunan turut menjadi punca migrain di kalangan individu tetapi penyakit ini boleh dicegah dengan mengelakkan faktor penyebabnya

PUNCA-PUNCA:-

Ketegangan
Keadaan ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, terutamanya lelaki. Mereka yang tidak bijak mengurus dan mengendalikan masalah sendiri terdedah kepada sakit kepala jenis ini.
Pengambilan ubat-ubatan
Mengambil ubat tertentu untuk meredakan kesakitan boleh mendedahkan seseorang kepada sakit kepala. Pengambilan makanan yang mengandungi bahan monosodium glutamate atau MSG, kafein dan alkohol boleh menyebabkan sakit kepala.
Penyakit Metabolik
Kekurangan gula di dalam tubuh, kurang darah, kegagalan fungsi ginjal dan hati boleh menyebabkan sakit kepala.
Kecederaan kepala
Kecederaan kepala disebabkan kemalangan atau kecederaan yang serius boleh menyebabkan pendarahan di dalam otak. Pesakit perlu menjalani skan otak untuk rawatan lanjutan.
Inflamasi salur darah di kepala dan otak
Keadaan seumpama ini terdedah kepada wanita berusia 50 tahun ke atas. Sakit kepala yang dialami boleh menyebabkan mereka menjadi buta, muntah-muntah dan strok. Jika dikesan awal, mereka akan diberi ubat-ubatan steroid.
Infeksi di dalam tengkorak atau intrakranium
Keadaan ini berpunca daripada penyakit meningitis iaitu selaput otak berkuman dan ensefalitis iaitu inflamasi otak disebabkan jangkitan bakteria atau virus. Selalunya pesakit akan mengalami sakit kepala yang teruk dan demam. Antara simptom yang dialami ialah leher menjadi tegang, sawan dan koma. Pemeriksaan skan otak dan pengambilan cecair daripada tulang belakang perlu dijalankan. Mangsa hendaklah mendapat rawatan awal dan lazimnya ia berjaya disembuhkan melalui pemberian antibiotik.


CARA-CARA MEREDAKAN:-

Berehat seketika dengan berbaring.

Baring di atas katil dan pejamkan mata untuk tempoh kira-kira setengah jam

Elakkan terkena cahaya terang atau pancaran matahari.

Berehat dalam sebuah bilik yang gelap atau samar-samar kerana keadaan yang terang benderang boleh menambahkan ksakitan pada kepala.

Ketulan ais atau air sejuk boleh meredakan sakit kepala. Ambil sehelai tuala dan masukkan ketulan ais di dalam tuala kemudian lekapkan tuala pada mata untuk beberapa ketika.

Jika keadaan sejuk tidak mredakan, cuba gunakan air suam. Ambil sehelai tuala bersih dan basahkan dengan air suam kemudian lekapkan tuala pada mata selama kira-kira setengah jam.

Fikirkan perkara positif kerana sebahagian besar sakit kepala berpunca daripada tekanan perasaan dan gangguan.

PALING PENTING KENA GUNAKAN KAEDAH RAWATAN HI-TECH **E-LIFE
UNTUK KESIHATAN YANG LEBIH SEMPURNA..

Saturday, October 31, 2009

PENGORBANAN..


Apakah maksud istilah ini?

Istilah seperti ini sering berkumandang di telinga terutamanya di musim Hari Raya Aidil Adha. Istilah sebesar ini semestinya membawa pengertian yang pelbagai dan boleh merungkai pelbagai maksud dan andaian yang tersendiri.

Hakikatnya, pengorbanan adalah berlandaskan jiwa itu sendiri samada ianya menggambarkan niat sebenar dihati ataupun tidak.Cuba kita lari dari memikirkan maksud besar istilah pengorbanan itu dan kita beralih kepada perbuatan yang menggambarkan pengorbanan itu sendiri. Pelbagai persoalan bermain di fikiran aku mengenai pengorbanan:

Kita sering melalukan pengorbanan.
Hakikatnya pengorbanan itu mestilah dilakukan dengan ikhlas. Ya, ikhlas, ayat yang amat tepat untuk orang yang betul-betul mampu untuk melaksanakannya. Bagi aku, yang hati tidak berapa teguh ini, kadang kala terfikir, adakah aku betul-betul ikhlas? Tidak adakah secebis perasaan seperti sesuatu pengorbanan itu memerlukan balasaan yang setimpal...?
secebis mungkin banyak...apa kata sekelumit perasaan? Sebagai manusia biasa, aku tidak mungkin lari daripada memikirkan semua itu. Bila sesuatu pengorbanan yang dilakukan itu tidak mendapat sekelumit ganjaran, kadang kala timbul perasaan tidak puas hati.

Hurm, persoalan yang sukar untuk dijawab. Biarlah perasaan tidak puas hati itu wujud, aku percaya perasaan itu akan luput dan hilang bila masa berlalu. Memendam perasaan mungkin cara yang salah tapi mungkin juga cara yang terbaik bagi aku. Tepuk dada, tanya selera.Oleh kerana iman dihati ini tidaklah setebal mana, kadang kala terpikir dunia ini tidak adil. Seringkali apabila mendengar orang berkata dunia tidak adil , kita sering mencantas kata-kata itu dengan mengatakan setiap yang berlaku ada hikmahnya dan kita harus bersabar. Memang benar, tapi bila sesuatu yang mengecewakan dan menghampakan berlaku keatas diri sendiri , barulah kita sedar meungkapkan kata-kata itu merupakan perkara yang mudah untuk dilakukan.

Hurm, mungkin bersabar adalah perkara yang terbaik, dan ini mungkin salah satu pengorbanan. Alamilah sendiri, apabila memberi nasihat, letak diri dalam keadaan itu.Apabila melakukan sesuatu pengorbanan, pada mulanya kita terfikir, pengorbanan itu kecil dan biasa sahaja. Apabila dibandingkan dengan orang lain, mengapa orang lain tidak melakukan perkara yang sama , dalam erti kata lain tidak melakukan pengorbanan macam kita lakukan, tetapi dia mempunyai kehidupan atau kesenangan yang lebih baik dalam hidupnya. Selepas itu kita akan terfikir, mengapa kita harus melakukan pengorbanan itu? Adilkah semua ini. Situasi semua ini memerlukan satu jawapan. Dan, bagi aku , aku mungkin telah temui jawapannya, semua perkara yang berlaku ada hikmahnya. Tapi jawapan itu hanya aku dapat setelah aku berfikir untuk sekian lama. Hurm...dunia.Mungkin aku salah dalam mentafsirkan semua itu dan inilah aku, seorang insan biasa.
Bagi orang yang sentiasa mempunya nasib yang baik dalam hidupnya, bersyukurkah dan jagalah apa yang diperolehi dengan sebaiknya . Tapi, bagi orang yang nasib sentiasa tidak menyebelahinya, bersabarlah dan ingatlah satu perkara, setiap perkara ada hikmah disebaliknya. Dunia hanya sementara, selagi kita bersabar dan redha, kehidupan yang lebih baik mungkin menanti kita di akhirat kelak. Inilah satu pengorbanan yang besar dalam hidup kita.

Friday, October 30, 2009

SARAPAN PAGI KUATKAN OTAK



Petua orang tua-tua, untuk kekal sihat dan langsing, mesti jadikan sarapan sebagai amalan. Lebih awal waktu sarapan, lebih baik. Orang dulu bercakap berdasarkan pengalaman dan berita baiknya, ia disokong kajian sains di seluruh dunia.

Malah, pakar pemakanan juga sependapat; sarapan pagi adalah sumber pertama untuk memulakan hari kita, sebagaimana dituntut dalam Islam untuk bangun bersahur, walaupun ada yang boleh bertahan sehingga menjelang waktu berbuka.Kajian terbaru menunjukkan, orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan lebih baik.Pemilihan sarapan, terutama yang kaya karbohidrat, membekalkan tenaga, mampu menahan rasa lapar dan mengawal keinginan untuk makan di antara waktu sarapan dan makan tengah hari.Malangnya, ramai meninggalkan sarapan dengan alasan tiada selera makan pada waktu pagi atau tidak sempat (kerana bangun lambat).
Jika anda tergolong dalam kumpulan ini, ada baiknya anda terus membaca untuk mengetahui ‘rahsia’ di sebalik hidangan ringkas yang dipanggil sarapan.Ada saintis menggelar sarapan sebagai makanan untuk otak. Kajian menunjukkan sarapan ada kaitan rapat dengan kecergasan mental. Secara ringkasnya, sarapan dikatakan memberikan kesan positif terhadap aktiviti otak - lebih cergas, peka dan fokus.Ini secara tidak langsung mendatangkan pengaruh positif terhadap diri individu itu untuk melaksanakan tugasnya, sama ada di sekolah atau tempat kerja; walaupun hanya mengambil sarapan seringan sekeping roti dan secawan kopi.Rangsang Paras
GlukosKarbohidrat yang diambil pada waktu pagi akan merangsang paras glukos dan mikro nutrien dalam otak. Contohnya, vitamin B yang diperkaya dalam roti dan bijirin sarapan dikenal pasti mampu memberikan kesan positif kepada fungsi otak.
Kesan lebih ketara di kalangan kanak-kanak dan remaja yang mengambil sarapan kaya karbohidrat kompleks ialah mereka boleh menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan menyelesaikan masalah dengan lebih baik. Justeru itu, tidak hairan jika pengusaha roti dan bijirin berlumba-lumba menghasilkan produk yang diperkaya dengan pelbagai khasiat dan vitamin.Kajian dijalankan Food Facts Asia dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia antara 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan rata-rata jauh lebih langsing dan kurang berdepan masalah berat badan berlebihan. Bahkan, kajian di Amerika Syarikat ke atas 3,000 sukarelawan menunjukkan mereka dapat mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul dengan hanya mengamalkan sarapan.Walaupun ada banyak pilihan untuk sarapan seperti nasi lemak, mi atau mihun goreng, tetapi ramai lebih suka sarapan ringan dan ringkas. Ini termasuk roti, bijirin dimakan bersama susu serta jus buah yang tanpa disedari membekalkan banyak khasiat seperti Vitamin A, B dan D, zat besi, kalsium serta zink.Tabiat meninggalkan sarapan lebih kerap berlaku di kalangan orang dewasa kerana tidak sempat dan beranggapan mereka boleh tahan lapar. Bagaimanapun, sikap ini sebenarnya lebih banyak merugikan, terutama kepada mereka yang ingin mengurangkan berat badan.Dalam keadaan lapar, kita terdorong untuk makan lebih banyak - bermakna lebih banyak kalori dan lemak dalam badan. Akibatnya, masalah berat badan kita tidak mungkin selesai dan mungkin lebih buruk.Banyakkan Serat dan BijirinRamai beranggapan menyediakan sarapan berkhasiat mengambil banyak masa. Ia tidak semestinya betul.Demi kesihatan, apa salahnya kita beralih daripada kebiasaan kepada sandwic roti berserat tinggi atau bijirin diperkaya vitamin serta susu dan buah-buahan segar boleh dihidang di atas meja dalam beberapa minit saja.
Jika tidak sempat makan di rumah, bawalah bekal yang sudah disediakan ini ke tempat kerja.Makanan kaya serat penting untuk melawaskan sistem perkumuhan dan mengawal berat badan. Untuk meningkatkan pengambilan serat harian, ambillah bijirin sarapan, buah-buahan dan sayur-sayuran.
Awal tahun ini, ada baiknya jika kita memulakan tabiat baru dengan mengamalkan pengambilan sarapan yang sihat secara teratur. Caranya, sediakan bahan-bahan sarapan sebelum masuk tidur dan bangun awal setengah jam supaya anda boleh menikmati hari cemerlang!

GEJALA, PENYEBAB DAN AKIBAT STROKE


Stroke termasuk penyakit serebrovaskuler (pembuluh darah otak) yang ditandai dengan kematian jaringan otak (infark serebral) yang terjadi kerana berkurangnya aliran darah dan oksigen ke otak. Berkurangnya aliran darah dan oksigen ini boleh disebabkan berlakunye sumbatan, penyempitan atau pecahnya pembuluh darah.
WHO mendefinisikan bahawa stroke adalah gejala-gejala defisit fungsi susunan saraf yang diakibatkan oleh penyakit pembuluh darah otak dan bukan oleh yang lain dari itu.


Stroke dibagi kepada dua jenis iaitu: stroke iskemik mahupun stroke hemorragik.


Stroke iskemik: tersumbatnya pembuluh darah yang menyebabkan aliran darah ke otak sebahagian atau keseluruhan terhenti. 80% stroke adalah stroke Iskemik. Stroke iskemik ini dibagi menjadi 3 jenis, iaitu :
Stroke Trombotik: proses terbentuknya thrombus yang membuat penggumpalan.
Stroke Embolik: Tertutupnya pembuluh arteri oleh bekuan darah.
Hipoperfusion Sistemik: Berkurangnya aliran darah ke seluruh bahagian tubuh kerena adanya gangguan denyutan jantung.
Stroke hemoragik adalah stroke yang disebabkan oleh pecahnya pembuluh darah otak. Hampir 70% kes stroke hemoragik terjadi pada penderita hipertension.
Stroke hemoragik ada 2 jenis, yaitu:
Hemoragik Intraserebral: pendarahan yang terjadi didalam jaringan otak.
Hemoragik Subaraknoid: pendarahan yang terjadi pada ruang subaraknoid (ruang sempit antara permukaan otak dan lapisan jaringan yang menutupi otak).


Faktor Penyebab Stroke


Faktor risiko medic, antara lain Hipertension (penyakit tekanan darah tinggi), Kolesterol, Aterosklerosis (pengerasan pembuluh darah), Gangguan jantung, diabetes, stroke dalam keluarga, Migrain.
Faktor risiko perilaku, antara lain Merokok (aktif & pasif), Makanan tidak sehat (junk food, fast food), Alkohol, Kurang olahraga, Mendengkur, Kontrasepsi oral, Narkoba, Obesitas.
80% pesakit stroke adalah hipertension dan arteriosklerosis, Menurut statistik. 93% pengidap penyakit trombosis ada hubungannya dengan penyakit tekanan darah tinggi.
Pesakit stroke pada dasarnya adalah, perasaan hati yang tidak aman (marah-marah), terlalu banyak minum alkohol, merokok dan senang mengkonsumsi makanan yang berlemak.


Stroke

sangat dapat dicegah,

Hampir 85% dari semua stroke dapat

DICEGAH

Tuesday, October 27, 2009

"PLANNING, CREDIBILITY, DISCIPLINE" - Journey to Succes


Ahad lepas bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) telah berlangsung satu Sidang Kemuncak Usahawan Bebas 2009 atau lebih dikenali sebagai Independent Entreprenuers Summit (IES) 2009 yang dihadiri oleh lebih 1000 peserta memang banyak membuka mata aku tentang biz.tiket dijual dgn harga RM300 utk classic n RM600 utk VIP..tq kepada ONE COM kerana sudi bagi 2tiket free kt aku utk hadir dlm sidang yg julung2 kali diadakan...hehe.ayat mcm perbaca berita..

terdiri daripada 9 speaker yg berwibawa.dari Malaysia terutamanye, Indonesia, Australia, England, Singapore...mmg cukup lengkap memnuhi setiap ruang otak aku utk dpt input daripada org yg berpengalaman serta millionaire ni..

n paling penting aku sgt excited utk looking forward biz yang ade diluar utk aku terjah..

Tuesday, October 20, 2009

PAPADOM..


minggu lepas aku n sorg kwn sempat juga lari utk tgk movie kt PAVILION dalam kesibukan hari2 aku melakukan tugas harian..cerita pilihan lain xbukan adalah PAPADOM!!
mmg sebelum ni aku mmg peminat setia karya2 ataupun lakonan afdlin shauki..
mmg best woo..dia betul2 my idol..dari segi lakonan la..not badan dia..hehe..tp dia gemuk2 cute wat??hehe..

cerita papadom mengisahkan seorg papa yang terlalu la busy dgn perniagaan nye menyebabkan dia xde masa bersama keluarga..beberapa tahun dia xdpt sambut besday bersama anak dia..
last2 isteri dia terlibat dgn satu kemalangan yg menyebab kan dia meninggal dunia..

disitu bermula nye kisah seorg papa yang menyesal tentang kesibukan nye yg dulu seterusnye menebus kesilapan nye dgn menjaga anak dia miasara dgn begitu ketat sekali..

byk la scene2 yg menarik n sapa2 yg tgk pun rasa scene tu best..antaranye..
1- time papa suruh mia mandi n papa nak buka baju mia..haha..
2- time papa hantar mia ke sekolah n sampai kelas.peluk2..haha
3- scene isteri bertukar jadi pelbagai watak tu pun lawak gak la..
4- scene que haidar pun cara gak...

n disebalik idea afdlin yg gile n lawak yg selambur..afdlin selitkan dgn scene2 yang menyentuh hati..mmg kalau ikutkan hati ni leh leleh juga la.yela, cerita ni pasal papa iaitu seorg lelaki..thats mean, adakah apa yg cerita ni ceritakan akan aku lalui satu hari nanti..debar juga la...nasib la control macho..hehe..kesimpulan nye cerita tu mmg best...nak tgk lagi pun xper..ha!paling penting time dvd dia kluar aku nak beli satu..yg local sudah..hehe..

*semoga aku jadi papa yang baik bila dah ade anak nnti..hehe..

sebelum aku terlupa, biasa org dalam wayang makan popcorn kan?aku dalam wayang makan J.co yang aku beli kt PAVILION...mmg layan abis beb..

J.co..rasa yang pasti nak lagi..haha

Monday, October 19, 2009

Langkah Meningkatkan Mood Anda..


Sebagai seorang pelajar, kita seringkali sibuk dengan kuliah/kelas, assignment/homeworks yang perlu dihantar sehinggakan berasa tertekan dengan segala tanggungjawab yang perlu kita galas. Mungkin anda pernah mengalami satu perasaan di mana, setiap kali anda bangun dari tidur, anda hendak bebas daripada segala dugaan yang sedang anda lalui ini. Usah risau, kerana ada berbagai-bagai jawapan bagi permasalahan ini!

Setiap orang ada cara tersendiri bagi memulihkan mood mereka. Langkah-langkah yang hendak saya kongsikan dalam post kali ini hanyalah sebahagian teknik yang boleh anda aplikasikan dalam kehidupan seharian anda…

1. Luangkan masa bersama keluarga anda.Lakukan sesuatu yang boleh membuatkan fikiran anda bebas daripada urusan kebiasaan seharian anda. Anda mungkin boleh bersiar-siar bersama keluarga anda di taman, berbasikal atau meluangkan masa di perpustakaan dengan membaca buku kegemaran anda. Cuba lakukannya setiap hari agar anda kembali cergas dan ceria untuk meneruskan rutin harian anda.

2. Cuba luangkan masa bersama-sama rakan-rakan. andaIanya hampir sama seperti di atas, bezanya kali ini, anda meluangkannya bersama rakan-rakan anda. Mereka boleh memberikan sokongan yang berpanjangan setiap kali anda tidak mempunyai mood yang baik. Ianya banyak membantu anda agar lebih optimistik dalam setiap tindakan anda.

3. Dapatkan tidur yang secukupnya. Kajian menunjukkan sekiranya anda tidak mendapatkan tidur yang secukupnya, anda akan berasa letih serta tidak bersemangat untuk meneruskan kerja-kerja anda. Sekiranya perkara ini berlaku, cuba ambil sedikit masa untuk merehatkan badan anda dengan tidur seketika agar badan anda lebih bersedia untuk terus bekerja.

4. Makan ikan berlemak. Kajian menunjukkan bahawa lemak Omega 3 dalam ikan Salmon dan ikan berlemak yang lain akan meningkatkan mood anda. Jika anda tidak suka memakan ikan, anda boleh mengambil makanan tambahan berupa lemak ikan seperti Omega 3.

5. Latihan jasmani. Suatu ketika dahulu, saya sentiasa cergas untuk pergi ke kelas, melakukan kerja-kerja yang diberikan oleh cikgu dan menyempurnakan tugas-tugas sebagai seorang pengawas di sekolah. Bila saya fikirkan semula, satu perkara yang benar-benar membantu saya meningkatkan tahap kecergasan badan dan minda saya adalah melalui riadah atau latihan jasmani. Sekiranya anda jarang melakukannya, lakukannya secara berperingkat. Tidak perlu memaksa badan anda untuk melakukannya melebihi had kebiasaan anda.

6. Makan buah-buahan dan sayuran. Kurangkan memakan makanan yang telah diproses dan lebihkan memakan makanan yang segar seperti buah-buahan, sayuran, daging dan kekacang. Ianya akan menjadi bahan bakar kepada tubuh badan anda melalui kandungan nutrisi terbaik yang terkandung di dalamnya. Sudah pasti sekiranya tubuh anda memiliki kandungan nutrisi yang seimbang, ianya dapat membantu anda mengatasi cabaran-cabaran mendatang dengan lebih mudah.

7. Bersabar dan sayangi diri anda. Kadangkala apabila kita merasa terbeban dengan tanggungjawab yang digalas, kita lebih mudah untuk menyalahkan diri sendiri sekiranya perkara yang kita jangkakan tidak berlaku sepertimana yang kita harapkan. Cuba luangkan satu waktu untuk anda menetapkan matlamat anda dengan lebih jelas setiap hari.Kekalkan sikap yang positif dan harus diingat bahawa, anda memerlukan masa untuk berasa positif tentang setiap perkara yang anda lakukan. InsyaALLAH, lama-kelamaan mood anda akan meningkat lebih baik dari semasa ke semasa. Sabarlah, dan sayangai diri anda!

Saturday, October 10, 2009

CINTA??



Cinta memang indah.. sangat indah, sungguh indah bagaikan syurga.. betol?

kalau yang masih bercinta sampai hari ini, mesti best kan?

kalau yang dah putus cinta, adakah masih teringat pada si dia yang meninggalkan kita? atau yang ditinggalkan oleh kita?

siapa yang lebih obses dalam percintaan, lelaki atau perempuan? siapa yang lebih mengutamakan cinta antara 2 jantina ini?

dan yang terakhir skali, adakah perlu kita mencari cinta selepas clash?

bagi pendapat saya yang bernas ini, saya setuju yang kita perlukan cinta, persoalannya, adakah masa untuk kita bercinta antara manusia telah tiba?

sebagai contoh situasi pertama :
bercinta waktu sedang belajar (universiti terutamanya), kadang2 waktu ni, kita baru mengenal dunia luar, adakah patut kita bercinta waktu ini? ada gak yang bercinta, ia ada 2 keadaan, sama ada cinta itu kekal atau pon tidak. ada gak kawan2 aku yang kekal bercinta dari sekolah dah 5 tahun dah, tapi ada gak yang clash.. huhuhu.. yang tertonggeng. kalau masa ni nak cari cinta baru, banyak calon! cuma, hati2 la.. biasa la, yang perasan lawa dan hensem tu, mungkin dah ada byk gf atau bf! haha

situasi ke-2: bercinta waktu dah bekerja:
pada waktu ni mungkin dah boleh kita percaya sbb dah ada kerja, dah ada gaji, dan mungkin dah ada kedudukan yang stabil. tapi takut gak, biasa la, dugaan bercinta ni banyak.. so, diorang ni mungkin ada yang boleh kekal, dan mungkin ada yang tidak. kalau masa bekerja in nak cari calon, mungkin kurang.. yela.. mungkin bini orang ke kita ngurat, suami orang ke kita ngurat.. haha

so, pandai2 lah mencari.. carilah yang baik, pandai jaga diri, jaga masa solat, yang selalu perihatin.. heheh.. berdoa agar semua dirahmati Tuhan.. amin..

p/s: cinta itu sanubari, kurniaan Tuhan, dan fitrah insani..

Friday, October 9, 2009

RINDU KEHIDUPAN DULU...

tajuk yang aku rasa xsesuai utk aku letakkan blog ni...
tapi nak letak juga sebab aku sendiri mmg rindukan kehidupan yang dulu..
terutama zaman belajar di UKM...rindukan 'CIRCLE OF TRUST' antara aku n 3buaya iaitu boy, shah n wan..
sama2 lepak mamak malam2..makan meegi goreng double la..ponteng n lari kelas sama2 la...hehe..
lepak mines tgh malam utk main game la...yang paling dasyat,ponteng sembahyang jumaat ramai2..haha..(korg igt aku ni baik sgt ke?)hehe..


kepala2 buaya di UKM..hehe

rindukan juga zaman teater aku..berlatih n lepak kt panggung seni tu
setiap hari sampai lupa study n buat tutorial.hehe..
pergi pertandingan or persembahan kt mana2..paling gempak aku pernah folo KTR ni masa pergi perfom kt Singapura..
mmg satu kenangan..


circle of trust..

apa2 pun kehidupan skrg kena tempuhi juga..hope semangat aku lebih dr segalanya...
mmg pahit utk diterima tapi itula hakikat..tulx?

Saturday, October 3, 2009

Facebook oh facebook..



Adakah Anda Mencari Peluang Bagi Memasarkan Perniagaan Anda Kepada Lebih 250 Juta Orang Dengan Kos Pemasaran Yang Rendah?

Pelajari Teknik-Teknik & Strategi Rahsia Pemasaran Facebook Dengan Mudah Dan Cepat!

Facebook Kini Merupakan Rangkaian Sosial #1 Di Dunia Dengan Mempunyai Lebih Daripada 250 Juta Ahli Aktif. Dengan Mengambill Kesempatan Ke Atas Facebook, Anda Boleh Tap Ke Atas Jutaan Ahli Di Facebook Bagi Mempromosikan Sebarang Perniagaan Anda Dengan Mudah! Hanya Dengan Menggunakan Teknik Pemasaran Media Sosial Yang Betul Bakal Meraihkan Kejayaan Sebenar!


Siapa Yang Perlu Belajar Mengenai Rahsia Pemasaran Facebook ini?

• Pengiklan (Advertisers)
• Pengiklan Jenama (Advertiser Brand) dan Pengurus Produk (Product Managers)
• Agensi Kreatif (Agency Creative) dan Pengarah Media (Media Directors)
Agency Media Buyers dan Planners
Agency Account Service Managers
Research dan Analytics Professionals
• Penerbit Jualan Online dan offline dan Marketing Professionals
• Pemilik-Pemilik Perniagaan (kecil ke besar)
• Ahli Politik
• Selebriti
• Atlit
• Ahli Facebook Yang Ingin Menjana Pendapatan Sampingan

Jika Anda Mempunyai Perniagaan, Jenama, Produk atau Servis, Dengan Facebook, Anda Boleh Membina Hubungan Dengan Berjuta-Juta Prospek, Pelanggan Di Facebook.


Friday, October 2, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

1st day di pagi raya..(knp baju aku lain kaler??)




Saturday, September 19, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri..


Assalamualaikum...
saya mengambil kesempatan ini ingin mengucapkan
"Selamat Hari Raya Aidilfitri"
kepada semua yang mengenali saya
tidak kira dimana jua anda berada..
terutamanya sahabat2 handai yang membaca blog saya ni..

kita renungkan kembali apakah perbezaan raya kita pada tahun dan pada tahun2 sebelumnya..
adakah kita sudah bekerja?adakah kita sudah bertunang atau berkahwin?
atau adakah kita sudah mempunyai anak?
yang lebih menyedihkan lagi adakah kita beraya tahun ini tanpa org yang tersayang disisi
terutamanya ibu bapa ataupun saudara...
paling penting hargai setiap detik kita beraya tahun ni..
yang pasti,tahun depan tidak pasti lagi samada kita dpt beraya
bersama atau pun tidak...

saya pun ingin memohon
maaf zahir dan batin
kepada semua tidak kisah kesalahan yang kecil atau pun besar..
kira zero la yer..kesalahan korg saya pun dh maafkan..

raya nanti jemputlah dtg ke rumah saya di Sungai Udang Melaka..
saya tak balik kampung di Muar pun tahun ni...

Friday, September 11, 2009

LAST OFFER BISKUT RAYA..

CEPAT..CEPAT...SELAGI STOK MASIH ADA!!!

2 hari ni dah last day bagi sesiapa yg belum membuat tempahan kuih raya dari saya..
so far alhamdulillah..ramai sangat org tempah..n xsangka walaupun terlalu last minit utk menjual kuih raya..tapi hasil nye pun xmengecewakan...

ramai lagi tempahan yang belum saya hantar dan hujung minggu ni saya akan bertolak ke Melaka utk amik stok biskut raya yg terakhir..walaupun terlalu busy dgn tugas2 hakiki saya berkorban utk semua sahabat2 yang sudi membeli dan paling penting percaya dgn hasil kerja saya...

saya pasti, saya tidak akan mengecewakan anda ketika anda menikmati biskut raya yang anda beli pada saya nanti..hehe..ayat skema abis..

ini beberapa tempahan yg belum dihantar:

farhana (Shah Alam) = 32 bekas
yati (Bangi) = 24 bekas
kak ita (Melaka) = 4 bekas
zuwa (Penang) = 2 bekas
cik nor (Selayang) = 9 bekas
farikh (UM) = 12 bekas
gmort (Shah Alam) = 4 bekas
mira (UM) = 3 bekas

minggu depan korang akan dapat kuih masing2 k..tq sebab support n mmg korg spotting abis la..
puasa pun tgl 9 hari lagi..aura nak raya makin dekat..

last dari saya..:p
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN


gambar hiasan..masa raya 4tahun lepas di rumah saya