Tuesday, July 2, 2013

KERJAYA IDAMAN

Assalamualaikum.

Tadi berbual dengan kawan, untuk pengetahuan kawan aku ni kaki stalker kat FB lepas dia stalk orang dia akan beria cerita or share dengan aku apa yang berlaku dikalangan rakan-rakan FB dia.

Macam macam la cerita dia, kawan dia tu hebat dah habis Master so nak sambung PhD plak, jadi doktor hebat, kahwin dengan doktor pun nak cerita kat aku, kawan dia dapat kerja kat Korea, London bla bla bla, kawan dia naik pangkat income puluh puluh ribu.

So secara ringkasnya kawan aku ni suka t-down diri sendiri, dan terlalu pandang tinggi pada orang lain.

Aku sebagai penceramah motivasi haruslah bertindak sedarkan diri dia.Weks! Aku tanya dia:

"Awak rasa kawan-kawan awak bahagia tak buat apa yang dieorang buat?"

Seriously, bila aku tanya soalan tu pada kawan aku tu, aku memang terus rasa soalan tu sangat dari hati aku terus rasa nak berkongsi kat blog tentang kerjaya idaman.

Aku takde lah terlalu bahagia ataupun sentiasa gembira dengan kerjaya aku sekarang, well cabaran ada katmana-mana, tapi apa yang boleh aku yakinkan diri aku sendiri, aku rasa TENANG dengan kerjaya aku sekarang, seriously TENANG. So bila tenang, hati pun lapang, kegembiraan pun menjelma chewahhhh..


D Strike Solution, antara pemberi ketenangan buat saya hehehe.
pss:ada job untuk saya rogerlah saya. tq


BUAT APA YANG KITA SUKA, SUKA APA YANG KITA BUAT

Banyak kali juga kawan-kawan aku mengadu pada aku (aku kan kawan yang caring haha) , stress gila dengan kerja, benci giloo dengan bos dan banyak lagi aduan yang kadang-kadang the only cadangan yang aku boleh bagi aku akan cakap- "  Berhentilah kerja" atau "Cari kerja lain" .

Sebab aku sendiri nampak dia cannot go anymore dah dengan kerja dia masa tu. Bila aku cakap macam tu, diaorang akan cakap mana boleh berhenti, banyak komitmen, takde pilihan dan macam-macam yang menampakkan yang orang yang stress gilo dengan kerja  (ini hanyalah pandangan aku) adalah orang yang memang dah terpaksa kerja sebab nak gaji bukan sebab tanggungjawab, passion mahupun sebab kerjaya. Pernah tak nampak tagline, 'Bukan sekadar kerja, ianya kerjaya'.

Macam tu jugak orang yang lakukan perniagaan, happy ke dengan perniagaan sekarang? Ini just secebis kisah dalam episod hidup aku, Aku pernah bukak dobi dulu, seriously at first aku memang suka, tapi lama-lama dah rasa macam beban, rasa tak best, Alhamdulillah walaupun aku keluar dari organisasi perusahan dobi tu secara dipaksa (kalau aku tak dipaksa keluar, aku mesti buat sampai berjaya) , aku rasa happy sebab ada beban yang aku dah lepaskan, tinggalkan.

So, pada pandangan aku, please ada passion, determination, desire, tanggungjawab  dengan kerjaya kita semua sekarang. Tak kisah apa kerjaya kita sekarang.

If tak boleh jugak, please do something or find something yang mampu beri anda ketenangan dalam kerjaya.

Even kalau anda seorang cleaner di RnR pun, tanpa kerjaya anda tu, mesti RnR sangat tak selesa untuk disinggah.Terima kasih cleaner!

Kalau anda seorang doktor pasti,  passion, determination, desire, tanggungjawab adalah antara penyumbang kepada sihat nya pesakit anda, gembiranya pesakit anda.

Kalau anda seorang pensyarah ataupun guru pasti passion, determination, desire, tanggungjawab  adalah antara penyumbang lahirnya lebih ramai ilmuan, cerdik pandai dan pemimpin terhebat.

Kerjaya makan memakan ni, bagi saya tau. Haha! tau la saya setelkan with passion and gelojoh hehe


***

So buat kawan aku yang duk sibuk stalk kerjaya kawan-kawan, kindly hargai kerjaya anda sekarang, mana tau nanti boleh jadi PA orang No 1 negara. wahaha!




4 comments:

su said...

lama sukur x update blog... :)
tuan besar la katakana..hehehe...

btw, semoga kerjaya sukur skang semakin berkembang pesat.. :)

LadyBird said...

suke ape yg kite buat, buat ape yg kite suke.. hehehe..
insyaAllah pasti berjaya..

Anonymous said...

Ѵotre tirage de tarot offert ; Ѵoila mon blog

Feell frеe tօ surf to my web page: Voyance en direct

Kerjaya Idaman said...

"BUAT APA YANG KITA SUKA, SUKA APA YANG KITA BUAT" Terbaik trade mark ni.