Wednesday, March 30, 2011

sehari bersama pelajar UiTM Segamat..

sabtu lepas tercatat satu lagi memori indah dalam hidup ku..yang mana aku dijemput ke Port Dickson untuk menjayakan satu program "Grab a chance to change" oleh pelajar2 Uitm Segamat.. ini program kedua aku bersama pelajar2 UiTM. 1st adalah bersama UiTM Machang..


keterujaan jelas di dalam hati ni. berdebar pun ada gak..cmne la agaknya penerimaan diorg terhadap aku nanti..dah la xpernah jumpa kan.dapat no aku dari mana pun xtahu. tapi dalam hati ku...mesti buat yang terbaik. xnak diorang hampa bila bersua dengan aku nnti...

malam sebelumnya memang banyak persiapan yang aku buat..terutama dalam isi kandungan ceramah aku nanti..aku kena menyampaikan tajuk 'keyakinan diri dan komunikasi berkesan'..
aku akan pastikan isi yang aku akan kupas lebih mendekati pelajar2 tu nnti..xyah la guna bahasa tinggi sangat sampai xfhm langsung kan..


terima kasih yang tidak terhingga kt Miss Lady Driver a.k.a Nad yang sudi membawa aku kesana..dia merangkap pembantu wanita..hehe..bukan awek k..:) sempat singgah kt RnR seremban minum2..dalam perjalanan kami dalam kereta pun masih berbincang cmne nak bagi impak agar majlis berjalan dengan gemilang terbilang dan rock!!!hehehe..

sampai dalam kul 1 petang yang mana pelajar Uitm pun xsampai lagi..penceramah terlebih excited lak kan sampai awal giler..yerla..program start kul 2.30ptg kan..hehe..tengok dewan tempat nak bg ceramah memang membuatkan aku lebih teruja..rasa xsabar nak meluahkan semua ilmu di dada ni..

aku, nad dan yazid merancang nak buat sesuatu yang lebih membuatkan diorg lebih semangat..yerla..takut juga tengah2 hari ni..dah la baru sampai dari segamat..takut diorg mengantuk dan penat masa aku ceramah nnti..abisla aku cakap sorg2...penat je datang dr jauh kan..kitorang nak mulakan dengan dancing...apalagi terus cari lagu untuk download..time tu juga ok..nasib Hotel Seri Malaysia ni ada free wifi..tq hotel!! siap yazid n nad berlatih dancing lg time tu..lebih2 lak diorg ni kan..hehe..

pelajar2 pun dah sampai dalam kul 2ptg..diorang dibagi bilik utk cek in dan aku bersiap utk

BERAKSI!!!

wachaaaaa...!!!! AKU MESTI ALL OUT!!!

benda yang aku agak memang terjadi..nak mulakan ceramah pun down jer..tengok muka sorang2 nampak mcm penat je..mcm xbersemangat..maybe penat, maybe dalam hati ingat nak mandi pantai je..ataupun maybe terpegun dengan kecomeyylan aku..tu tipu...uweekkk..:p


so dengan beberapa mukadimah..aku mulakan dengan dancing..chicken dance dan hey baby..
nampak diorang semua sangat bersemangat dance..yerla..bukan senang kan nak menari sambil pakai buju kurung dan bertudung..tu saat paling indah..hehe..masing2 melepaskan malu untk enjoy bersama..



lepas abis dancing barula nampak keceriaan muka pelajar2 ni..dah exercise kan..agak berpeluh gak tapi seronok..baru la aku ada semangat nak mulakan sesi aku..

ceramah berjalan hampir 2 jam dengan jayanya..serius apa yang aku ucapkan dan luahkan semuanya berdasarkan kisah peribadi dan pengalaman aku sepanjang kehidupan..tahap keyakinan yang aku bina dari kecik..bagaimana aku pada mulanya malu untuk berhadapan dengan masyarakat. di letakkan di Pusat Kebajikan Masyarakat OKU, bersekolah rendah dan menengah, memasuki Matrikulasi seterusnya Universiti..bagaimana pula aku memulakan kerjaya sebagai seorang ahli perniagaan...

penutup sesi ceramah aku sediakan sebuah lagu "Mendua - Hampir Ke situ" yang mana bagi aku lagu ni banyak bagi inspirasi kat aku dalam menempuh kejayaan. kejayaan aku harini bukan hasil usaha aku sorg2..tp orang sekeliling yang terutama family dan kawan2 yang tidak jemu2 membantu aku..tipu lah kalau aku cakap aku xpernah bersedih, tak pernah merasa putus asa, tak pernah merasa apa2 la yang negatif..tp semua perasaan tu hilang dengan semangat semua..dan skrg aku enjoy dan gembira dengan kehidupan aku. aku bangga menjadi SUKUR!!!

masa nyanyi tu aku nampak semua pelajar menghayati bibit2 lirik lagu ni..ada yang sampai menitiskan air mata, berpelukan dan berpengangan tangan..rasa sangat rapat sesama mereka..bagusla..itula perasaan yang aku nak mereka ada..cmne susah senang kena bersama..berjaya sama2...sama2 bagi semangat..sama2 membantu..jangan hilangkan perasaan ni k..biarkan air mata tu jadi saksi..korang akan berjaya!!!


"Sudah jauh kita tempuh
Kekalkanlah impian lalu
Mungkin ada hikmat
Yang akan menunggu
Di penghujung jalan
Biar nanti kecewa
Setidak-tidaknya mencuba"

selamat berjaya semua...saya sangat enjoy bersua dengan kamu semua...

6 comments:

Anonymous said...

wah!! uitm shah alam blom dtg lagi kan..hehehehe.. bila agak2 nye tu..

nadia muhibbin said...

salam..kami sangat berbesar hati sebab en.sukur dapat bg talk pd ptg tu.... saya dpt no en.sukur pon dari abg saya..abg saya tu ckgu sek d shah alam..jd cite..mse sy blek s.alam, sy trus mnx pndpt abg sy psl progrm...die bg cdgn en.sukur bg talk sesi cnfdnt level..abg sy kate en.sukur bez & pernah kuar tv..kbtln die ade no fon & blog en.sukur,trus sy bkak blog n facebuk en.sukur...sy yakin en.sukur boleh bg talk y mmberi kesan pd kawan2 sy, tu y sy trus bg no fon kt shabrina..terima kasih en.sukur...tok program en.sukur y strusnya moga berjaya n terapkan unsur2 pershbtn y kuat...sy suke tu..hop u success in ur life.. (^__^)

Anonymous said...

pernah datang uitm machang?huhu...
bila nak dtg uitm kampus kota bharu....huhu......

@ Syima Raaif @ said...

wink2 saye student uitm segamat hehe tapi tak ikut pun trip ni..wahh hanis zalikha pun join huhu lecturer saya pun ada kat situ pn Norhayati Omar ^^

sharina said...

saya salute dengan kejayaan awk,,bukan calang2 manusia bleh tabah mcm awk,,congrates

misz norrahmah said...

salam..terima kasih atas segala nasihat dalam ceramah yang en sampaikan.saya sgt teruja frst time nmpak en,sbb saya dah penah nmpak en dlm tv dulu sebelum ni.dan ye,en sgt best..dan sangat seronok dpt jmp en..=)